Belangrijkste wijzigingen Richtlijn Consumentenrechten

1. Geen 'verborgen' kosten

Consumenten mogen tijdens een bestelling op internet niet aanlopen tegen 'verborgen kosten'. Wanneer je gebruik maakt van administratie- of portokosten moeten die expliciet worden vermeld. Daarnaast is het verplicht dat de consument bevestigt dat hij weet dat deze kosten bij het bedrag komen.
 

2. Geen standaard aangevinkte vakjes

Vanaf 13 juni mogen webwinkels niet meer reeds aangevinkte vakjes aan de consument tonen, waardoor hij extra diensten of producten afneemt. Hij moet zelf de keuze hebben om dit aan te vinken.
 

3. 14 kalenderdagen bedenktijd

Hiervoor hadden consumenten het recht om een aankoop zeven werkdagen na het sluiten van de transactie te herroepen. Vanaf 13 juni wis deze termijn verlengd tot 14 kalenderdagen. Binnen die termijn mag een consument goederen terugsturen. De richtlijn biedt zelfs extra bescherming voor de periode van een jaar als een verkoper de klant niet duidelijk heeft geïnformeerd.
 

Nog een wijziging met betrekking tot de bedenktijd: de herroepingstermijn start op het moment dat de consument de goederen ontvangt. Hiervoor was dit vanaf het moment waarop de overeenkomst werd gesloten.


De regels gelden overigens niet alleen voor aankopen via internet. Ook voor telefoon, postorder en andere aankopen die niet in een winkel worden gedaan (aan de deur, op straat of tijdens een door de verkoper georganiseerd event)
 

4. Terugbetaling binnen 14 dagen

Handelaars moeten een consument binnen 14 dagen na herroeping het aankoopbedrag terugbetalen (inclusief verzendkosten). Over het algemeen draagt de handelaar het risico van beschadiging tijdens het vervoer.
 

5. Standaardformulier voor herroeping

De EU heeft een standaardformulier voor herroeping opgesteld dat de consument kan gebruiken (niet verplicht) wanneer hij zich bedenkt en een overeenkomst wil annuleren. Dit geldt zowel voor verkoop op afstand als voor huis-aan-huis verkoop.
 

6. Geen extra kosten voor gebruik credit cards

Bij gebruik van een creditcard (of ander betaalmiddel), mag een handelaar niet méér in rekening brengen dan de werkelijk gemaakte kosten.
 

7. Duidelijke info over betaling retourkosten

Consumenten moeten vooraf duidelijk worden geïnformeerd over het betalen van de retourkosten. Op de webwinkel moet de consument een duidelijke schatting kunnen lezen van de maximale kosten.

Klant van de maand: Dutch Garden Seeds

Klant van de maand: Care IS vermogensbeheer