Achter de schermen bij: Henri Willig

Kaas van Henri Willig is al meer dan veertig jaar een gewild exportproduct. Toeristen kopen de babykaasjes, Gouda’s en kaasspecialiteiten bij een bezoek aan een van de kaasboerderijen of winkels van Henri Willig. Maar ze kopen ook steeds vaker online. Wiebe Willig, die samen met broers Martin en Jacob in de voetsporen van Henri trad, vindt het belangrijk dat ook de ‘virtuele winkel’ aansluit bij de wensen van de klant.

Zestien jaar geleden stond u zelf aan de basis van de webwinkel van Henri Willig. Hoe kwam dat zo?

“Als student financiële economie volgde ik een college over electronic commerce. Dat was toen nog een betrekkelijk nieuw onderwerp. Maar ik vond het interessant en besloot daarop zelf een webshop te ontwikkelen voor de Amerikaanse klanten van Henri Willig. Dankzij de webshop konden die toeristen hun in de winkel gekochte kaas thuis laten bezorgen. Daarna is onze webwinkel al vijf keer van ‘gezicht’ veranderd en we blijven hem verbeteren.”

 

Wat zijn de criteria voor die continue verbetering?

“Vergeet niet dat sommige mensen het nog best spannend vinden om via internet producten te bestellen. Dus moet je ervoor zorgen dat het leuk is om in de webwinkel te navigeren. Heb je het gevoel dat je in alle rust de etalage kunt bekijken en dat je alle knoppen dáár ziet waar je ze verwacht, dan zal het bestellen ook heel vanzelfsprekend gaan. Voorwaarden zijn een heldere, overzichtelijke lay-out, scherpe foto’s, duidelijke productspecificaties en reviews van andere klanten. Daarbij mogen het winkelmandje en de bestelknop niet uit beeld verdwijnen, mocht je tussentijds naar een andere pagina surfen. Bij het ontwerp van een webwinkel stellen we alles in het werk om te voorkomen dat de potentiële klant afhaakt.”

 

En de webwinkel dient ook ‘responsive’ te zijn.

“Dat is een must. Winkelen doe je niet meer alleen achter de pc. Onze webwinkel is zo ontworpen, dat hij de schaal aanneemt van het schermpje van het ‘device’ waar je op dat moment naar kijkt: smartphone, laptop of tablet. We zien dat 35% van alle online aankopen al verloopt via deze devices.”

 

De webwinkel is onderdeel van een volledig nieuwe website, waarop alle diensten van de Henri Willig Groep te vinden zijn. Wat was de aanleiding voor het nieuwe platform?

“We merkten dat het accent verschuift van verkoop via de fysieke winkel naar online verkoop. Dat heeft te maken met het gemak en de bereikbaarheid van webwinkels, je hoeft immers niet de deur uit om een origineel cadeau te bestellen en dat ook nog op een gewenst adres te laten bezorgen. Ook voor zakelijke relaties is online presentie een must. We willen bereikbaar zijn voor boeren die melk aan ons willen leveren of groothandels die overwegen om kaas van ons te importeren. Nu kon dat natuurlijk al, maar via verschillende websites en niet, zoals nu via één adres: henriwillig.nl. We zijn kritisch gaan nadenken of we nog voldoende tegemoetkwamen aan de veranderende marktvraag. En in die fase kwamen we plotseling tot de ontdekking dat de navigatie gebreken vertoonde. Gecombineerd met die hernieuwde focus op verschillende doelgroepen besloten we dat alles anders moest. StudioWeb heeft ons daarbij goed begeleid door voorbeelden aan te dragen en suggesties te doen. Wat ik zelf heel geslaagd vind, is dat de homepage een statusbalk heeft met kopjes waaronder je al onze merken, producten en verkooppunten kunt vinden. Als je daarop klikt ga je meteen naar een van de sites die vroeger nog stand alone waren maar nu onderdeel zijn van het grotere geheel. De totale renovatie van onze website heeft zeker een jaar geduurd. En nu de website in de lucht is, zijn we nog aan het finetunen. Ik denk niet dat we ooit ‘klaar’ zijn.”

 

Begonnen met een kleine kaasmakerij in Katwoude, is Henri Willig nu een mondiaal bedrijf dat zijn kaasproducten verkoopt aan 30 landen. Is het succes het resultaat van voortdurend durven te innoveren?

“Zeker, en dat is begonnen bij mijn vader. Henri was en is nog steeds een pionier. Zo vol plannen als hij zit, daar kunnen mijn broers en ik niet tegenop! Maar wij hebben dat ondernemende karakter van hem wel overgenomen. Wij zien weer kansen in de markt die bij de huidige tijdgeest passen. Zo is de variatie aan kazen met nieuwe smaken en recepturen flink toegenomen. Kaasjes met fenegriek en pesto zijn bijzonder populair, bijvoorbeeld. We hebben Polderkaas en Hooidammer geïntroduceerd, onder welk label ook biologische en biologisch-dynamische kazen van koe, schapen- en geitenmelk worden geproduceerd. Het is onze strategie om een rendabel en efficiënt bedrijf te zijn met een ongeëvenaard productieproces. Daarom hebben we ons pakhuis bij de fabriek in Heerenveen fors uitgebreid. Deze is volledig geautomatiseerd met robots, om onze kazen voortaan in eigen beheer te laten rijpen en te behandelen. Verder werken we aan het uitrollen van onze Cheese & More-winkelformule in het buitenland. Groei is een belangrijke missie. We willen zoveel mogelijk landen bedienen. Op de winkel passen is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is dat je niet stilstaat.”

 

Heb je, na een leven lang tussen de kazen, een voorkeur voor één van je eigen producten?

“Voor een stukje oude schapenkaas mag je mij wakker maken.”

 

Bekijk website »

Klant van de maand: Dekos

Belangrijkste wijzigingen Richtlijn Consumentenrechten