Klant van de maand: Podobrace

Als persoon is Bill Duin verre van standaard. De business waar hij in zit ook niet: braces. Gestimuleerd door zijn vader is Bill in 2011 begonnen met het verkopen van braces via internet. En niet zonder succes. Ze verkopen inmiddels meer dan 1000 braces per week, en ze zijn nog steeds groeiende.
De braces worden verkocht in Nederland, Belgiƫ, Duitsland en Oostenrijk, en onlangs zijn ze begonnen om het ook via Amazon te verkopen. Kortom, het einde voor Podobrace is nog lang niet in zicht. Zeker niet met de energie die Bill erin stopt, samen met inmiddels 8 medewerkers (waaronder zijn moeder en jongere broertje Randy)
 

Hoe ben je in de braces beland?

Mijn vader liep al een tijdje met het idee om de braces online te verkopen. Op een gegeven moment heb ik mijn aandacht erop gezet en een concurrentie-analyse gedaan. Hieruit bleek dat deze markt praktisch nog open lag, dus we wisten dat als we een goede website konden maken, dat we dan een heel eind konden komen. Gelukkig kon Studioweb (met al hun kennis en inzet) ons daarbij optimaal van dienst zijn.
 

Welke tip wil je aan ondernemers geven die producten verkopen via internet?

Voor mij is het belangrijkste dat de bezoeker ook daadwerkelijk een bestelling plaatst. Wat onderzoek uitwijst is dat een hoop bezoekers afhaken als het bestelproces te lang duurt of te ingewikkeld wordt. Hou de betaling gewoon simpel: adres invullen en betalen, meer niet!
 

Wat vind je het meest lastige aan het internet ondernemen?

Bij Podobrace geloven we heilig in Service. Als internetwinkel mis je jammer genoeg het persoonlijk contact dat je in een bestaande winkel wel hebt, dus je staat altijd 1-0 achter en dat is best lastig. Maar om dit toch recht te zetten hebben we op onze site een mail-, telefoon- en chatfunctie, zodat mensen direct een vraag kunnen stellen als ze die hebben. Als je deze dan snel en goed beantwoordt, dan geef je ze een stukje service dat ze nergens anders zullen vinden. Mijn ervaring hiermee is dat iemand die de moeite neemt om een vraag te stellen, vaak ook de moeite neemt om te bestellen. Daarnaast geloof ik er heilig in dat ze door dit persoonlijke contact de volgende keer ook weer bij Podobrace zullen bestellen. Samenvattend: service en klantgerichtheid is voor ons echt de manier om het verschil te maken voor de klant.
 

Wat vind je het belangrijkste onderdeel van een website?

Een goede en snelle service, het communiceren van je deskundigheid, en dat de klanten het idee hebben dat hun bestellingen veilig worden behandeld. Voor een klant is het heel belangrijk dat ze weten dat ze in goede handen zijn en ook daadwerkelijk krijgen waar ze voor betalen. Als internetondernemer is het belangrijk dat je dat gevoel weet over te brengen, want een klant die zich veilig voelt zal veel sneller bestellen, dus een keurmerk of licentie is heel belangrijk op je website, vooral in het buitenland hechten ze hier heel veel waarde aan. Duitse en Oostenrijkse klanten zijn veel terughoudender dan Belgen en Nederlanders en als je dan een hoog aangeschreven keurmerk op je website hebt staan, dan haal je weer een grote drempel weg waardoor de stap van bestellen weer kleiner wordt.
 

Wat is het gekste dat je hebt meegemaakt bij je klanten?

Haha, ja ik had een keer iemand die van de trap was gevallen en via de chat vroeg of we ook een "pikbrace" hadden. Ja dan valt alle service en deskundigheid heel even weg en kan je eigenlijk alleen maar lachen. Maar gelukkig konden we deze meneer wel doorverbinden naar een instrumentenmaker voor zijn brace, dus hopelijk is zijn "zwaard" weer helemaal goed nu.

Bekijk website »

Klant van de maand: Dekos

Websites we like: Concertvervoer.com